Serie drieluiken op paneel
Deze serie drieluiken op paneel zijn vanuit een abstract uitgangspunt ontstaan. Tegelijkertijd werkend aan enkele series zocht ik naar de expressie van lijnen en vlekken in grijstinten met enkele sterke kleuraccenten. Houtskoollijnen, hier en daar uitgeveegd, oliepastellijnen, sterk verdunde olieverf en de leegte van de gesso ondergrond op het paneel zijn de enige beeldmiddelen. In eerste instantie werkte ik in de verschillende series naast elkaar. Geleidelijk aan begon ik panelen van de afzonderlijke series met elkaar uit te wisselen wat leidde tot drieluiken.
Associaties ontstonden met werken die ik ken uit de kunstgeschiedenis. Van Francis Bacon het drieluik ‘Drie studies van figuren aan de voet van een kruisiging’ uit 1944, maar ook het Isenheimer Altaarstuk, een veelluik van Matthias Grünewald uit 1515 waarin de kruisiging van Christus gruwelijk en intens wordt afgebeeld.
Zo ontstond voor mij in eerste instantie de eerste titel van mijn drieluiken, ‘Study for an upcoming crucifixion’. De werken zijn abstract, maar het heftige van de lijnen en de vlekken roepen die figuratieve associatie met bovenstaande voorbeelden uit de kunstgeschiedenis op. Later heb ik echter de titel veranderd naar ‘The parallel mind’ omdat de eerste titel te direct en eenduidig was.
Het gaat me om de ervaring van een parallel bewustzijn naast de rationele en benoembare gewaarwording van het leven. Ik zie dit in de abstracte beeldtaal.
Vraag meer informatie aan over dit kunstwerk of naar de mogelijkheden naar een soortgelijk kunstwerk op maat